Bok & DVD
Sluta skolan!
En lärares tankar och råd till unga föräldrar
av
Lennart Mogren
Ur ett arbete på Linköpings universitet

En god vän är lärare i data- och systemvetenskap på Linköpings universitet. Han har tipsat sina studenter om boken Sluta skolan! och hemsidan. En student, Charlotte, hade nedanstående kommentarer som jag tycker är intressanta!
Lennart Mogren

Kp bok och DVD p Books-on-DemandLadda hem bokens manus i pdf 380 KB
Charlotte kommenterar dagens skola
i sitt arbete efter att ha tittat på hemsidan

2.4 Skolan
Jag kan inte låta bli att kommentera vad Lennart Mogren skrivit på slutaskolan.nu som du har tipsat oss att titta på. Mycket intressant!

Jag kan förstås tänka på min egen skolgång och nu har jag barn som går i 4:an och 6:an. Det här med att barn som gått några år i skolan skulle ha fått sin kreativitet förstörd har jag ett bra exempel på.

En kompis till mig var mycket intresserad och duktig på att rita och måla. Hon hade ett staffli och oljefärger som hon använde när hon var barn. En dag i skolan sa hennes fröken till henne att det hon hade målat på teckningslektionen inte var fint och hon fick tips om hur hon istället skulle göra. Hon blev totalt nedslagen och rörde aldrig sina färger mera.

Att lärarna ska betygssätta aktivitet och förmågan att tala på lektionerna kan kännas orättvist. Vissa elever är mer blyga än andra och kanske inte vågar räcka upp handen och tala inför hela klassen. Kanske de är rädda för att säga fel och att de andra ska skratta. Min dotter som går i 6:an har fått anmärkning av samtliga sina lärare att hon måste vara mer aktiv på lektionerna, fast det hon är väldigt blyg och kanske inte vågar. Hon skriver mycket bra på alla prov, men trots det har hon inte fått bra

omdömen på grund av sin inaktivitet på lektionerna.

Däremot måste jag säga att det tydligen finns skolor som är mer öppna än andra. Det beror antagligen mycket på lärarna också. Min andra dotter som går i 4:an har haft en lärare som ville att man skulle föranmäla minst två dagar innan om man hade tänkt komma och vara med i skolan. För hennes nuvarande fröken, det ska nämnas att det är mycket stor ålderskillnad också på dem, är vi välkomna precis när vi vill utan att säga till i förväg.

Åldersskillnaderna på lärarna har jag också märkt har betydelse för hur mycket barnen får använda skolans datorer. Visserligen har skolan gamla datorer och inte särskilt många, men den unga fröken kan mer själv och därför får barnen använda datorerna mer. Den äldre fröken tror jag varken inte kunde eller ville lära sig och därför fick inte barnen heller lära sig. De flesta barnen kan säkert mer om datorer än sina lärare.

Jag har en annan kompis som är lärare som säger att många av hennes kollegor inte ens kan läsa sina mail och behöver hjälp med detta. Skolan behöver också hänga med i samhällets utveckling och inte leva kvar i sin skyddade lilla värld.