Sluta skolan! En lärares tankar och råd till unga föräldrar av Lennart Mogren |
|||||||||
Detta är en text om mobbning som jag tänkt skriva under lång tid. Mobbning är ett hemskt fenomen som vi i praktiken betrakatar som ett nödvändigt ont. Det är om något att svika barnen. Mobbning gör ont. Men nödvändigt? -Nej! |
|||||||||
![]() |
|||||||||
Jag har hunnit med att se en del av skolans inre värld de år som gått sen jag var lärare första gången 1961. Det finns en hemsk förklaring till den frustration vi alla känner inför mobbning som fenomen. Förklaringen är kort och gott: |
|||||||||
Vill man lösa upp mobbningen går det utan alltför stora problem. Det gäller bara att tala klarspråk och stenhårt låta bli att anklaga de inblandade. Det senare kan sägas vara uppnått när mobbaren och hans/hennes föräldrar har förstått vad som händer och vilka konsekvenser det har, utan att de känner sig anklagade för att vara dåliga människor. Får man det att funka är det bara praktiskt arbete och metod kvar. Mobbningen minskar dramatiskt. Mobbning är ingen medfödd mänsklig instinkt. Ofta kan man få höra av skolfolk att på deras skola är det inte mycket mobbning. Vill någon veta hur det verkligen ligger till är det bara att fråga eleverna. Eleverna vet. En vanföreställnig är att det inte skulle vara någon mening med att fråga. Vuxna tror att eleverna inte vågar säga hur det är. En bekväm uppfattning. Jag har provat att fråga elever och fått en störtflod av beskrivningar av vad som pågår. Sanningen är att de flesta vuxna inte vill veta svaren. Det blir lugnast så. Risken är liten för att skolan ska bli synad med rubriker i media. Ingen journalist kommer innanför skolans väggar och granskar vad som pågår med den dryga miljonen barn och ungdomar som går i skolan fem dagar i veckan. Detta gäller innan självmordet är ett faktum eller domstolen fällt sitt utslag. Kidsen, de bara väntar på att få berätta för någon som lyssnar. Vem tror att vi skulle skapa den skola vi har i dag om vi på nytt fick skapa former för barns lärande? Om vi, som är folket, fick bestämma? Skolan i västvärlden skapades på 1800-talet för att få människor att bete sig på önskat sätt. Människorna skulle fungera i de styrandes visioner om ett tekniskt/ekonomiskt fulländat samhälle präglat av masskommunikation, massproduktion och masskonsumtion. Det förklarar skolans dolda mål, organisation och arbetmiljö. Skolan har lyckats väl med sin uppgift. Det finns inga vetenskapliga belägg för att skolans arbetsformer och arbetsmiljö stimulerar till kreativ inlärning och utveckling av den egna unika kompetensen som varje människa har. Att förändra skolan är förstås en stor uppgift. Jag tror vi behöver börja med uppriktiga samtal om hur det ser ut i verkligheten om vi ska orka lämna åskådarläktarna, kliva ut på arenan och avbryta spelet med våra barn. Lennart Mogren |